.: مباحث تکمیلی کروماتیک خوانی - بخش دوم : ( زنجیره دیزها : نخست - سی بمل) :.
.: مباحث تکمیلی کروماتیک خوانی - بخش دوم : ( زنجیره دیزها : نخست - سی بمل) :.
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

در پیگیری مباحث خود در باب کروماتیک خوانی اینک  زنجیره پایین رونده نتهای علامت دار که به طور مشترک در تمامی گامهای ماژور و مینور ولی با اختلاف تعداد وجود دارند ، خواهبم پرداخت.

به بیانی دگر باید گفت کاربرد نتهای زنجیره دیزها - که پیشتر آنها را بررسی کردیم- و زنجیره « بمل ها » که در نگاشته امروز و نگاشته های پسین از آن سخن خواهیم گفت، نه تنها در خوانش گامهای کروماتیک که به جهت داشتن نتهای دیز یا بمل دار که براساس بالا یا پایین رونده بودن گام نیاز بسیار به تمرینات این بخش دارد ، بلکه در خوانش گامهای « دیاتونیک » ، به غیر از ( دو ماژور ) و ( لا مینور ) که فاقد  نتهای علامت دار هستند ، کاربرد دارد .

اینک به بررسی نخستین نت از زنجیره بمل ها می پردازیم .

نت نخست  دایره بملها ، نت « سی بمل » است .اکنون به درونمایه این نت موشکفانه تر می نگریم . نت ( سی بمل ) را از جهاتی می توان همان نت ( لا دیز ) دانست که البته از لحاظ موسیقی شناسی و علم تئوری موسیقی این معادل دانستن ( یک نت بمل دار ) و ( دیز دار ) گناهی نابخشودنی است!

اما با کمی اغماض می توان برای خوانش این نت با رعایت حس کروماتیک پایین رونده  ، از نت ( لا دیز ) بهره گرفت .

گرچه کاری بسیار دشوار خواهد بود و نکوتر آن است که نت ( سی ) را به کمک ( تمرین خوانش گام دو ماژور دیاتونیک پایین رونده بخوانیم . سپس نت (سی بمل ) را با حس پایین رونده گامهای کرماتیک پایین رونده به آسانی بخوانیم .

اگر هم از نت سی و لا » در این راستا بهره گیریم بسیار نیکو خواهد بود . بدین گونه که ابتدا نت ( سی بکار ) ، سپس نت ( لا ) و بعد در بازگشت بالا رونده نت ( لا دیز ) - که پیشتر در زنجیره دیزها آموختیم - و دوباره نت ( سی بکار ) و نت ( سی بمل ) را در پس آن و دوباره نت ( سی بکار ) را بخوانیم . این تمرین گرچه کمی پیچیده است ، اما این ویژگی را دارد که خوانشگر تفاوت حقیقی دو نت ( لا دیز ) و ( سی بمل ) را به گونه ای کاربردی ، می اموزد .

نمای این تمرین در هر کسر میزان که باشد چنین خواهد بود:

    ( سی بکار / لا / لا دیز / سی بکار / سی بمل / سی بکار )

در نگاشته ای دیگر به خوانش نت دوم زنجیره دیزها خواهیم پرداخت .  شهبازیان



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: